Melbourne, Adelaide en ghan train :D - Reisverslag uit Darwin, Australië van Gabrielle Groot - WaarBenJij.nu Melbourne, Adelaide en ghan train :D - Reisverslag uit Darwin, Australië van Gabrielle Groot - WaarBenJij.nu

Melbourne, Adelaide en ghan train :D

Door: japjapgabgab

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

13 April 2012 | Australië, Darwin

Op het moment van schrijven ben ik 3800 kilometer van Melbourne vandaan. En bijna 3000 kilometer van Adelaide.
Ja mensen ik ben aangekomen in Darwin! Helemaal boven in Australie in the Northern Territory. Maar laat ik het eerst nog over
Victoria en Southern Australia hebben!

Victoria/ Melbourne
29 maart heel vroeg opgestaan om naar Melbourne te gaan (4.00). Aangekomen probeerde ik in te checken, lukte niet helemaal dus ik werd geholpen. Helaas mocht ik bij deze vliegtuigmaatschappij maar 7 kg handbagage, kwam ik daar achter. Dit betekende dus dat ik mijn 9.6 kilo bagage in moest checken. Geen probleem dacht ik, niets aan te doen tot dat ze me vertelde dat ik daarvoor wel even $60!!! neer moest tellen. WAAAT?!?! voor niet eens 10 kilo? BELACHELIJK! Geen zin om er een heel groot probleem over te maken maar echt blij was ik er natuurlijk niet mee. Behoorlijk chagerijnig en de rest van de weg naar het vliegtuig kon niemand rekenen op een gezellige Gaby. Toen ik het vliegtuig instapte en er achter kwam dat dit een heel groot vliegtuig was met hele lekkere stoelen, been ruimte, een lege stoel naast me, een voetensteuntje en een schermpje om films, series etc op te kijken! Echt ik heb ik maanden niet zo lekker gezeten en eindelijk kon ik dan twilight the breaking dawn bekijken. De man die bij het raam zat kon nu dus wel gezellig met me praten. Maar niet voor te lang anders kon ik mn film niet kijken haha! Heerlijk zeg! Wat een luxe! En nog water krijgen aan boord ook.

Eenmaal in Melbourne aangekomen de shuttle genomen naar all nations backpackers. Waar ik een goede korting kreeg met mn nomads kaart. Ipv $28 per nacht was het $25 per nacht. Kijk daar word ik nog wat vrolijker van, rijst en pasta gratis, super! Ik was behoorlijk verrot van mijn reis in Nieuw Zeeland en lag om 21.00 al lekker te slapen. Was wel blij dat ik een beneden bed had aangezien het bewegen met mijn schaafwonden nog niet super ging. Wel heerlijk liggen slapen want ik werd pas om 11.00 echt wakker! Daarvoor natuurlijk al een paar keer wakker geweest vanwege rommelende tasjes en wekkers van anderen maar daar raak je aan gewend ;) Ik had ontbijt in mijn tas naast mijn bed en besloot om dat lekker op bed op te gaan eten. Rond 12.00 ging ik dan eindelijk de deur uit om Melbourne te gaan verkennen. Bestemming onbekend ;). Uiteindelijk op Elizabeth street beland die een behoorlijk stuk gelopen en toen kwam ik op de victoria markets uit. Ah wat zag dat vlees er allemaal heerlijk uit zeg! Paar vissen die me aan bleven gapen en staren. Erg onbeschoft! Uiteindelijk naar wat souvenirtjes staan kijken en voor $1.50 een goede bak aardbeien gekocht, heerlijk! Normaal is het voor een kleiner bakje $4,50 dus het was een erg goede koop :D. In de avond afgesproken met Melanie (ja degene die ik in Sydney heb leren kennen). Gezellig mee door de stad gelopen en sushi mee gegeten (is hier erg goedkoop!). Daarna naar een cafetje toe waar een vriend van haar zou optreden. Echt verschrikkelijk! Zeker als ze trompet gingen spelen. Eentje had een schuiftrompet. Ken je dat liedje mn oma heeft een schuiftrompet die neemt ze 's avonds mee naar bed enz. En als je dan het geluid maakt dat je het zo vals mogelijk deed. Precies zo klonk het als die vent op zijn schuiftrompet speelde. Gezellig was het wel.
Verder nog naar de Docklands gegaan waar de harbour van Melbourne was. Echt niks vergeleken met Sydney. Uiteindelijk daar in een outlet shopping mall beland. Moest echt een nieuw truitje hebben want de grijze die ik had kon echt niet meer! Nu dus een leuk nieuw zwart truitje gekocht. Maar daar is het ook bij gebleven. Volgende dag naar Mornington Peninsula met Melanie. Vanuit daar naar phillip island gegaan. Daar een fiets gehuurd, aan het begin niet heel fijn met schaafwonden op je knieeen en buik. Maar ff doorheen gezet en naar het koala sanctuary gefietst (zo'n 20 min.). Aan het begin waren we een beetje negatief want ja we zagen een koala in een boom, maar die lag te slapen was weer eens niet vooruit te branden. Leuke foto's maar is toch leuker als er een beetje beweging in zit. Door gelopen en ff met een verzorger staan praten. Nouja vooral Melanie want toen we met hem stonden te praten kwam er ineens een koala op de boardwalk vlak voor ons langs gelopen. Ik keerde meteen mn rug naar die verzorger en heb lekker fotos staan maken. Wel hoorde ik hem vertellen dat het Joey was 18 maanden en dat zn moeder naar hem zat te kijken. Ik zag het en dacht wie weet hebben we mazzel komt zn moeder ook in actie. En ja hoor daar kwam ze! Ik snel mn fotocamera in video stand gezet en wat een leuk filmpje is dat geworden zeg! Zo leuk! Nog 4 maandjes en dan ben ik terug in Nederland kunnen jullie hem ook zien ;) Helemaal blij nog ff door het park gelopen en daar kwamen we Mido tegen. Nog een jongkie deze was 12 maanden en ook zeer actief. Daarna nog ergens anders heen gefietst over een 80 km/u weg. Uiteindelijk op een wandel/ fiets route beland en daar stond ineens een kangoeroe op het grasveld. Kijk dat noem ik nou nog eens een zeer geslaagd Australisch dagje. We zijn met de bus terug gegaan en wat een heerlijke rit was dat. Niet omdat het uitzicht geweldig was (het was al donker) ook het gesprek was niet heel bijzonder maar de muziek.... *zucht* eindelijk geen Australisch of Kiwi muziek maar heerlijk muziek dat ik ook hoor als ik in Nederland/ Europa in de auto of bus zit. Het voelde echt ff als thuis en ik kan je zeggen dat dat na 7 maanden een heerlijk gevoel gaf!
De Melbourne Gaol (gevangenis) was iets waar ik naartoe wilde. Antonia en Mary hadden het al weleens over deze gevangenis gehad en dus ook over Ned Kelly. De beroemdste bushranger van Australie die in de Melbourne gaol opgehangen werd. Heel interessant verhaal en later in die week heb ik een boekje gekocht (the Jerilderie lettre) die 'hij geschreven heeft'. Uiteindelijk in de ghan train gelezen maar niet helemaal begrepen, nog een keer lezen.
Verder nog naar het Eureka skydeck geweest waar je een birds view over Melbourne had. Heel gaaf! :D Nog verkeerd gelopen, daar iets over op fb gezet en Steph wist precies welke fout ik gemaakt had, erg grappig! :) Ook nog het graffiti bekeken, niet heel interessant vond ik het. In Nederland veel mooier! Naast het boekje van Ned Kelly heb ik ook the hunger games gekocht voor in de trein.

South Australia/ Adelaide
Toen met een bustour naar Adelaide. Dit was via the great ocean road incl. 12 apostles & the gorge and the grampians. Super mooie rit en ook best gezellig! :) In de avond nog ff met mensen uit de bus zitten praten, was erg gezellig en pas om 01.30 naar bed gegaan. Volgende ochtend om 05.30 opgestaan zodat ik zeker wist dat ik ff lekker uitgebreid kon gaan douchen (Moest echt ff mn haren wassen). Om 7.15 vertrokken we met de bus om een wandeling van 2 1/2 uur te gaan maken. Op plaats van bestemming een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeleboel kangoeroes gezien! Super gaaf! Er hadden er 2 ruzie en stonden te vechten (kangoeroes) erg grappig gezicht! Daarna de wandeling begonnen. Was geen zware wandeling en zeker met zo'n uitzicht! WAUW!
Enige nadeel aan deze bustour was dat je niet veel tijd had op sommige plekken om alles goed in je op te nemen. Zo was onze laatste stop de mackynzie falls, waar we letterlijk alleen naar het uitkijkpunt konden lopen 1 foto maken en met spoed terug moesten om de bus te halen. Maar goed wel gezellig geweest en met mensen uit de bus afgesproken om de volgende avond ff iets met zijn allen te gaan drinken.
In Adelaide aangekomen bij de receptie gevraagd waar het treinstation was en toen gaan slapen. De volgende dag was het dan (eindelijk) tijd om naar Gawler station te gaan. Hier werd ik opgehaald voor mijn mcLeods daughters tour. Mede door dit programma/ deze serie maakte ik kennis met Australie. Dus toen ik zag dat ze een tour deden wist ik dat ik deze MOEST doen. 6 uur lang ben ik door Dal (is een vrouw) rond gereden en heb ik vele locaties gezien van de serie echt geweldig. Ik weet dat de meeste die dit lezen de serie niet kennen dus zal er niet te lang over door gaan haha! Wel moet ik dit nog even kwijt. We reden via de weg die Tess reed naar Drovers run (dit is de eerste aflevering) en terwijl we dit deden zette Dal de openingstune van McLeods Daughters op. En toen gebeurde iets dat ik echt niet verwacht had maar ik werd er best emotioneel van. Niet dat de tranen in mijn ogen stonden maar wel een beetje zo'n gevoel van, ik ben er. Altijd toen ik de serie keek wist ik dat ik er naartoe wilde en daar zat ik dan in de auto met de openingstune en drovers run recht voor me. Nostalgie zoals mijn moeder het verwoordde toen ik haar erover whats app'te.

Ghan train.
De volgende dag ging ik samen met Carolin (die ik in de bus van Melbourne naar Adelaide leerde kennen) met de taxi -na rennend de coles door te zijn geweest- naar de ghan train. Een trein waar ik de komende 2 1/2 dag in zou zitten. Die me +-2900 km door het rode hart van Australie naar Darwin zou brengen. Heeft die ook gedaan.
De stoel naast me was leeg en Carolin zat een rij of 8 voor mij. Die is daar lekker blijven zitten en ik heb dus ook niet gevraagd of ze naast me kwam zitten. Ik vond het veel te fijn dat de stoel naast me leeg was zodat ik mn spullen er op kwijt kon en zo nu en dan mn benen over de leuning te gooien (je kon de leuning helaas niet omhoog doen). Het eerste gedeelte naar Alice springs bijna alleen maar in mn nieuwe boek (the hunger games) zitten lezen. Wat een geweldig boek! Ik kon niet stoppen met lezen! Uiteindelijk toch maar gedaan om te gaan slapen en om in Alice springs uit te stappen. Tussendoor ook nog een paar keer met Carolin gepraat en ontbeten maar verder heerlijk gelezen.
Alice springs vind ik maar een eng stadje. Toen de trein het station in reed zaten er daar vlak voor 2 aboriginals tussen het glas. Het belgische jongetje dat achter mij zat (Jaar of 4 en zijn broertje van bijna 2) zei dan ook tegen zijn ouders; die mensen zitten daar tussen het afval en glas op de grond, dat is toch gek. Gaf mij ook niet echt een heel goed gevoel. Naarmate ik alice springs meer in liep en er bijna overal glas lag en overal aboriginals zaten die me vreemd aankeken (en er vooral veel voor een werkloze instituut zaten) des te meer ik zin had om weer terug te gaan naar de trein om weer lekker verder te reizen. Carolin had hetzelfde gevoel. Terug in de trein kwam Mireille naast me zitten die precies hetzelfde zei. Ja een Nederlandse, waar ik gezellig mee heb zitten praten. Maar die het ook fijn vond om ff iets voor zichzelf te doen. Beetje afwisselen. Kijk dat heb ik graag! Niet zo'n praat graag die de hele weg tegen je zit te ouwe hoeren. Ik ben toen lekker in mijn boek gaan lezen. Om 23.58 was mijn boek dan ook uit. Tegen die tijd lag bijna iedereen al lekker met zijn stoel in de ligstand te knorren.
Volgende ochtend weer even gezellig zitten praten tot we bij de volgende stop waren. Katherine. Ik had besloten om de shuttle naar Katherine Gorge te nemen. Dit vond ik een veel leukere 'stad'. En moest hier een kleine wandeling maken om een super mooi uitzicht over de Gorge te hebben. Op zich was het geen hele zware wandeling maar met 36 graden in de volle zon was het flink zweten en hijgen. Toen terug in de trein en na een uur vertraging (ja ook hier hebben de treinen last van vertraging ;) ) gingen we eindelijk richting Darwin. In de trein mooie landschappen gezien maar vooral ook veel GROEN landschap?!?!?!?!?! Waar zijn die eeuwige rode vlaktes? JOEHOE RODE VLAKTES WAAR BLIJVEN JULLIE? Ja niet gezien dus. Er is heel veel regen gevallen waardoor er veel gras door de rode vlaktes kwam. Bummer! Het rode hart was ineens groen geworden.

In Darwin de shuttle naar het hostel gepakt. Waar ik nu al een nacht geslapen heb en een dag heb rond gestruind. Ik wil nog niet teveel doen omdat...... mijn vader morgennacht aan komt in Darwin!
En ik ga hem dus ophalen van het vliegveld. Het leuke hier aan is dat hij dat niet weet! Ik zou eigenlijk vandaag pas met de trein naar Darwin gaan en dan zou hij mij van het treinstation op komen halen. Maar deze trein rijdt niet bleek tijdens het boeken dus moest ik die van zondag nemen. Dit niet aan hem verteld omdat het verrassen me een stuk leuker leek!

Op facebook dus een vertraging van ik geloof 2 dagen in mijn status gehad. Bijvoorbeeld: vandaag met de bus richting adelaide, nu bij de 12 apostles. In werkelijkheid was ik toen al in Adelaide. Alles om mn vader voor de gek te houden! Met dank aan velen van jullie die goed jullie mond dicht hebben gehouden, THANKS! :D

*** vader is opgehaald en zit nu gezellig naast me :D Verrassing is gelukt! Alles goed verder!

xxx

  • 13 April 2012 - 08:27

    Roel:

    Geweldig, nu ff wat met je vader wat beleven en dan heb jet rijk weer voor je alleen

  • 13 April 2012 - 08:59

    Anne:

    Wat een rijke en leuke ervaringen! Nu genieten van je vader en samen indrukken op doen, veel plezier aankomende weken!

  • 14 April 2012 - 06:06

    José:

    Heerlijke verhalen weer...geniet nu maar een tijdje samen met je pa...tegen de tijd dat je hem zat bent, mep je m maar op zn hoofd met je boek...haha...

  • 17 April 2012 - 10:00

    Ronald Beumer:

    je vrijheid is voorbij meid als je vader er bij is. ha ha. weer een geweldig verhaal en lekker lang. Ik heb er weer van genoten. Doe Ab de groetjes en wel gek eigenlijk dat ik dat van uit nederland doe. Nog een geweldige tijd met zijn twee-tjes en je weet het is zo weer voorbij dus pluk de dag. doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Gabrielle

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 19302

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Canada

29 Augustus 2011 - 25 Juli 2012

naar Australie als au pair

Landen bezocht: