Heel veel sneeuw - Reisverslag uit Sackville, Canada van Gabrielle Groot - WaarBenJij.nu Heel veel sneeuw - Reisverslag uit Sackville, Canada van Gabrielle Groot - WaarBenJij.nu

Heel veel sneeuw

Door: Gabrielle Groot

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

11 Februari 2015 | Canada, Sackville

Hoi allemaal, ik ben hier pas anderhalve maand en er is al zo veel gebeurd dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen! Bij het eind van vorige keer dan maar. De laatste keer dat ik schreef was ik nog in Moncton en had ik het over Cynthia; ja zo heet ze dus niet ze heet Cindy, heb ik dat ook gelijk maar even recht gezet. ;)

Ik kan een heel boek schrijven (Nou ja op zijn minst twee hoofdstukken) over wat er allemaal gebeurd is in de B&B waar ik tijdens mijn eerste vier dagen in Canada verbleef. Rare gebeurtenissen, mensen ontmoet die ik normaal nooit zou ontmoeten en verhalen gehoord waarvan ik niet zeker weet of ik ze had willen horen, of terwijl ervaringen die niet op het internet thuis horen maar die ik bij thuiskomst zal vertellen aan degene die het wil horen :P.

Gelukkig heb ik er op de (een na?)laatste avond zacht over kunnen praten en hard om kunnen lachen met Cindy, totdat ik door de gleuf onder de deur keek -geweldige ‘uitvinding’ waar ik meerdere keren van gebruik heb gemaakt- en twee voeten zag die van de eigenaar bleken te zijn (hoorden we later van Cindy’s moeder). Niet geheel gepast om je gasten af te luisteren maar gelukkig hadden we het snel door en veranderden we van onderwerp, het originele gesprek op weg naar een café maar voortgezet. In het café was een muziek avond en heb ik aan mijn ‘verplichtingen’ voldaan en een drankje genomen die mijn oom (Ron) mij van tevoren had getrakteerd. Het werd een biertje met aardbeien smaak; super zoet maar wel lekker.

Op 5 januari stapten we in de auto om naar Mount Allison te gaan. De naam van mijn eerste blog ‘geen sneeuw’ was al niet meer van toepassing, status: ‘eerste sneeuw gespot’. Ja handig als je 40 minuten moet rijden. Gelukkig hoefde ik niet zelf te rijden en bracht de eigenaar- die veel ervaring heeft met het rijden door sneeuw, duh een Canadees – ons veilig naar de universiteit. Eenmaal aangekomen eerst naar Campbell Hall om Cindy en al haar koffers af te gooien en daarna door naar Bennett House om mijn koffertjes naar hun plaats te brengen. Campbell Hall is aan de “North side” en Bennett House is “South side” wat ons dus meteen concurrenten maakte. North side heeft 3 grote residences (Campbell, Windsor en Harper -250 tot 300 studenten per hall-) en de ’vreetschuur’ (Jennings hall), South side is het mooiere gedeelte –hebben jullie hem door, al helemaal geïntegreerd hier ;) - van de campus met kleinere huizen (Bennett, Bigelow, Edwards, Hunton & Thornton -100 studenten per huis-) en de student centre (Incl. sportschool). In het midden bevinden zich de schoolgebouwen, de kapel en de bibliotheek.

Sackville is klein, binnen 5 minuten –zonder sneeuw- ben ik bij de supermarkt, drogisterij, de bank, eettentjes en cafés. Aan de andere kant van het dorp, zo een 10 minuten lopen –zonder sneeuw-, is nog een supermarktje, “liquorstore” (alleen daar wordt alcohol verkocht –dus niks in de supermarkt, ook geen bier en wijn-), Mac Donalds, Tim Horton, benzinestation, een pizzatent, een vietnamees en nog wat andere tentjes. Wil ik kleding of schoenen kopen.. kan ik terecht bij het leger des heils en anders moet ik naar Amherst of Moncton met de bus of taxi. Meteen Cindy maar even flink toe gelachen dat zij hier 4 jaar verblijft (en ik maar 4 maanden).

Wat is nog meer leuk om te vertellen? Hoeveel schoolwerk ik al wel niet heb, hoe de lessen zijn, wat ik allemaal leer, hoe anders de ‘klaslokaal cultuur’ is hier. Nou bij deze dat is verteld haha. Wel grappig om een voorbeeld te geven van de andere sfeer in het klaslokaal.

Op een sneeuwachtige donderdagmiddag (Sneeuw status ondertussen ‘bedolven onder het sneeuw’) zat ik samen met zo een honderd andere studenten een les in Religion and Popular Culture te volgen. De afgelopen dagen veel sneeuw gehad en meerdere hadden een verkoudheidje of griepje opgelopen. Met mijn geweldig sterke afweersysteem door het werken met kinderen, nergens last van gehad :P. Maar goed het lokaal was behoorlijk warm en benauwd en dat is niet zo een fijne combinatie als je last hebt van je luchtwegen. Een meisje achter mij was behoorlijk aan het proesten en ik heb meerdere keren gedacht: ‘als je gaat overgeven kijk dan alsjeblieft net opzij naar één van je vriendinnen zodat de golf niet over mij heen komt’.

Afijn, maar weer geconcentreerd luisteren naar de leraar die ons vertelde wat de gelijkenissen zijn van jezus en superman –ja echt!-. Op begeven moment hoorde ik iemand opstaan en zag ik het meisje dat achter mij zat naar beneden lopen (lecturezaal), ze zag er niet al te fris uit en als ze een stripfiguur had geweest (ja ja connectie met superman;) ) had ze een aardig groen gezicht gehad. Niet alleen ik keek naar haar, alle aanwezigen zagen haar de linker deur openen, een stap naar buiten zetten en vervolgens de inhoud van haar lunch naar buiten spugen. Lichamelijke reacties, en een iew was het enige dat klonk en iedereen luisterde daarna weer keurig naar de leraar.

Had dit in één van mijn lessen aan de Haagse Hogeschool gebeurd weet ik zeker dat sommige hadden op gesprongen, meerdere kreten hoorbaar waren geweest zoals: ‘iew gadver’, ‘o mij god zag je dat’, ‘that is nasty’, ‘OMG I think I am going to puke as well’. De leraar had de grootste moeite gehad om weer de aandacht te krijgen van alle aanwezigen.

Het verhaal is echter nog niet afgelopen, ik schakel weer terug naar het moment in Canada. 3-5 minuten later loopt er een jongen naar beneden en zoals ik als zei het meisje liep door de linker deur waarbij je dus meteen kan concluderen dat er ook een rechterdeur was/is. Ook hij krijgt alle aandacht van alle leerlingen en ik denk dat ik wel kan zeggen dat iedereen hetzelfde dacht als ik: ‘Nee, hij gaat toch niet echt door die linker deur hè?’ Het antwoord volgde snel, hij ging door die linker deur en tenzij hij de superkrachten van superman had of over water kon lopen als jezus, liep hij wel degelijk door het plasje dat het meisje voor hem gedoneerd had aan de vloer. Op dit moment kon niemand zich meer groot houden en schoot iedereen keihard in de lach, inclusief de leraar. Beide personen hebben we die les niet meer terug gezien (en terecht).

Status en blognaam: ‘Heel veel sneeuw’. Ik heb twee sneeuwstormen meegemaakt en een paar dagen hevige sneeuwval. Speciaal voor jullie een filmpje gemaakt van een deel van mijn wandeling van Bennett House naar Jenningshal (de eetzaal) die je kan bekijken door deze link te knippen, plakken: http://youtu.be/uOeAIripq1M

Over anderhalve week hebben we een studieweek, dus zal ik mijn best doen een zo goed mogelijk student te zijn en te leren hoe het leven in een grote stad in Canada eruit ziet. Leah, Cindy en ik gaan namelijk naar Toronto :D

Ik ga mijn best doen z.s.m. na Toronto weer een blog te plaatsen! Ik ga nu snel mijn computer uit doen en lekker slapen; ik heb ook een kamergenoot waar ik rekening mee moet houden!

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie! Tot horens/ lezens!

XxX

  • 11 Februari 2015 - 10:08

    Mirjam Eernisse :

    Leuk weer Gaby. Je maakt heel wat mee zo en mij nieuwsgierig naar de verhalen die niet online proof zijn ;-) en wat een sneeuw zeg, gaaf.
    Geniet in Toronto!
    Tip: Als je naar de cn tower gaat, weet dat je daar naar boven kan en dat dit spectaculair schijnt te zijn (al vinden sommigen dat van de Eifeltoren ook). Wij zijn er ooit langs gereden, wisten niet dat je boven een glasbottom had (gemiste kans dus).

    Heel veel plezier verder, liefs van ons X

  • 11 Februari 2015 - 11:16

    Roel:

    Ha Gaby

    Het is weer geweldig om je verhaaltjes te lezen en leuke filmpje maar wil ook wel een foto zien van de omgeving. Jullie school lijkt wel of die in 1600 is gebouwd, geen last van spoken daar :)

  • 11 Februari 2015 - 15:19

    Ronald Beumer:

    Hallo Gaby,

    Leuk om je verslag weer te lezen. Weet je trouwens dat er al 15050 mensen je verslag hebben gelezen.
    Gaaf hè. Groetjes van Cisca.

  • 09 Maart 2015 - 01:33

    Gaby:

    Zeker een gemiste kans @Mirjam Eernisse, was een mooi uitzicht :) bedankt voor de tip!

    @Roel: bij mijn nieuwe verslag heb ik foto's gezet :P
    @Ronald Beumer: alweer 106 erbij haha! Groetjes terug! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Sackville

Gabrielle

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 19283

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 15 Juni 2015

Canada

29 Augustus 2011 - 25 Juli 2012

naar Australie als au pair

Landen bezocht: